EU regulation No. 261/2004

Vergoedingen

Vlucht vertraagd of geannuleerd? Je luchtvaartmaatschappij is verplicht je te informeren over je rechten. Hieronder zie je wat je rechten zijn en welke vergoedingen jij als vliegtuigpassagier kan claimen.

Alle vliegtuigmaatschappijen in de EU

Hoog slagingspercentage

No cure, No pay. Geen succes, geen kosten

Geen succes, geen kosten

  • Recht op compensatie tot €600
  • Risicovrij - No Cure No Pay
  • Hoog slagingspercentage

Vergoedingen

  • Maximaal €250,-

    Voor een vlucht tot 1500 km

  • Maximaal €400,-

    Voor een vlucht tussen 1500 & 3500 km

  • Maximaal €600,-

    Voor een vlucht van meer dan 3500 km

We ontvangen alleen betaling wanneer u uw compensatie ontvangt. Daarom loopt u geen enkel risico. Onze standaard vergoeding bedraagt 29%.

Waar heb je recht op als je vlucht is geannuleerd?

  • Alle bovenstaande vergoedingen zijn ook van toepassing als je vlucht is geannuleerd.
  • Als extra vermelding komt daarbij dat je recht hebt op een andere vlucht bij de eerst volgende gelegenheid als er plaats voor is.
  • Als je vlucht door de vliegmaatschappij is geannuleerd heb je het recht op een kosteloze omboeking en / of een aanbieding voor een alternatieve vlucht naar je bestemming.
  • Dit kan ook bij andere luchtvaartmaatschappij zijn onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden. Deze rechten zijn vastgelegd in de verordening 261/2004.
  • Het aangeboden alternatief moet wel overeenkomen met de geannuleerde reisvoorwaarden. Vlieg je bijvoorbeeld een dag later dan kun je besluiten om niet meer af te reizen. Je moet dan je geld voor je ticket terugkrijgen. Je hebt dan géén recht meer op teruggave van extra gemaakte kosten.
  • Mocht je besluiten zelf een andere vlucht te boeken, omdat je het aangeboden alternatief niet goed vindt, dan moet je ook je geld voor je ticket terugkrijgen. Kost je nieuwe ticket meer, dan moet het verschil door de vliegmaatschappij worden vergoed.
  • Als je het alternatief accepteert en je moest eerder vertrekken of je komt later op je eindbestemming aan, dan bestaat er de mogelijkheid dat je in aanmerking komt voor een vergoeding die kan oplopen tot wel € 600,- per persoon.
  • Bij een vervangende vlucht naar een andere luchthaven in de regio, heb je ook recht op transfer naar de oorspronkelijke luchthaven. Dit mag ook per trein, bus of taxi zijn.

Bij een vertraging van minimaal 2 uur op de luchthaven van vertrek heb je recht op:

Eten & Drinken

Vanaf 2 uur extra wachttijd heb je recht op gratis eten.

Dit geldt alleen als daar tijd voor is.

Uiteraard is dit niet onbeperkt.

Terugbetalingen

Na 5 uur vertraging mag je afzien van je vlucht en je geld terugvragen.

Als een koffer verwijderd moet worden.

Terugbetaling binnen 7 dagen.

Communicatie

Naar keuze: of 2 e-mails, 2 faxen of 2 telefoongesprekken.

Overnachting

Alleen als er sprake is van noodzakelijke overnachting en transfer.

Eten & Drinken

Terugbetalingen

Communicatie

Overnachting

Wanneer heb je geen recht op compensatie?

Helaas zijn er natuurlijk ook veel redenen om geen compensatie of vergoeding uit te keren. Die redenen kun je hier onder ook terugvinden:

Slecht weer

Op de luchthaven van vertrek.

Op de route.

Op de bestemming.

Wat leidt tot sluiting van een luchthaven.

Staking

Op de luchthaven.

Bij de luchtverkeersleiding.

Bij ondersteunende diensten.

Waardoor het vliegtuig niet kan vertrekken.

Negatief reisadvies

Omdat het op de bestemming onveilig is.

Door spanningen van politieke aard.

Door natuurgeweld, rellen en demonstraties.

Door het corona virus.

Beschadigingen

Buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij.

Door aanvaringen met vogels.

Door weersomstandigheden zoals bliksem of hagel.

Door voorwerpen op de start- en landingsbaan.

Luchtverkeersleiding

Als het vliegtuig later moet vertrekken.

Als het vliegtuig moet omvliegen.

Als het vliegtuig moet uitwijken.

Als het vliegtuig niet mag vertrekken.

Als je vervangende vlucht binnen bepaalde tijd aankomt.

Omstandigheden

Als het vliegtuig een noodlanding moet maken voor medische redenen.

In het geval van terrorisme of andere levensbedreigende zaken.

Bij een bommelding op de luchthaven of in het vliegtuig.

Als er koffers verwijderd moeten worden voor de veiligheid.

Als een lastige passagier van het vliegtuig verwijderd moet worden.

Slecht weer

Staking

Negatief reisadvies

Beschadigingen

Luchtverkeersleiding

Omstandigheden