Algemene voorwaarden

 




Artikel 1: Definities
In deze algemene voorwaarden (de “Voorwaarden”) hebben de gedefinieerde termen hieronder de volgende betekenis:
1. “Overeenkomst”: een overeenkomst tussen een Klant en MyAirClaim Europe B.V voor de levering van “No cure No pay services” ter verkrijging van vluchtcompensatie voor, door de klant, ingediende claims op vliegtuigmaatschappijen.
2. “MyAirClaim Europe B.V”: MyAirClaim Europe is een bedrijf dat is gevestigd in Nederland. Hierna te noemen MyAirClaim Europe.
3. “Wet- en regelgeving betreffende de rechten van luchtvaartpassagiers”: alle wet- en regelgeving, richtlijnen, internationale verdragen of soortgelijke afspraken, gepubliceerd op landelijk, federaal, EU-, nationaal, internationaal of plaatselijk niveau, en jurisprudentie, waarmee regels worden vastgelegd inzake geldelijke compensatie, schadevergoeding of restitutie aan passagiers bij overboekte, vertraagde, geannuleerde of op andere wijze verstoorde vluchten, of bagageclaims.
4. “Overdrachtsdocument”: het elektronische document, waarin de Klant en MyAirClaim Europe overeenkomen dat MyAirClaim Europe eigenaar wordt van de Claim, onder voorbehoud van de voorwaarden van het document, om betalingen te innen en te ontvangen.
5. “Machtigingsdocument”: een document dat MyAirClaim Europe en/of één van MyAirClaim Europe dochterondernemingen of partners machtigt om namens de Klant te handelen. Er bestaan verschillende vormen van het document vanwege verschillende jurisdictionele vereisten. Dit is inclusief maar niet beperkt tot een Volmacht, Machtigingsverklaring of een Klantendienstovereenkomst.
6. “Claim”: elke schuldvordering tegen een luchtvaartmaatschappij voor geldelijke compensatie, schadevergoeding of terugbetaling op grond van wet- en regelgeving met betrekking tot de rechten van luchtvaartpassagiers, of voor compensatie als commercieel gebaar van de luchtvaartmaatschappij.
7. “Klant(en)”: persoon (personen) die deze Voorwaarden geaccepteerd heeft (hebben). In sommige documenten wordt ook “Cliënt” gebruikt om hiernaar te verwijzen.
8. “Vluchtcompensatie”: het totale geldbedrag dat een luchtvaartmaatschappij in relatie tot een Claim betaalt als compensatie, restitutie, schadevergoeding, schikking, een teken van goede wil of anderszins, aan de Klant of aan MyAirClaim Europe nadat de Klant deze Algemene Voorwaarden heeft geaccepteerd. Voor alle duidelijkheid: Vluchtcompensatie omvat geen betalingen of vergoedingen voor advocaatkosten, kosten voor juridisch advies, proceskosten, incassokosten, rente of soortgelijke posten die door MyAirClaim Europe zijn voorgeschoten of voortvloeien uit MyAirClaim Europe interventie.
9. “Informatieservice”: is MyAirClaim Europe.B.V verstrekking van vluchtinformatie, luchtvaartmaatschappijinformatie, luchthaveninformatie, andere reis gerelateerde informatie, informatie over rechten van vliegtuigpassagiers en wetgeving inzake consumentenbescherming. De informatie zal zowel specifiek relevant zijn voor de reizen van de Klant en van een meer generieke context zijn, zoals ranglijsten van luchthavens of luchtvaartmaatschappijen, of nieuws over wijzigingen in de rechten van luchtvaartpassagiers. De informatie wordt geleverd via elektronische communicatie, zoals via e-mail, het gepersonaliseerd dashboard of de door MyAirClaim Europe beheerde websites.
10. “Juridische Stappen”: het indienen van een Claim bij een rechtbank of overheidsinstantie, zoals een Nationale Handhavingsinstantie (NHI), of het overdragen van een Claim aan een gecontracteerde wettelijke vertegenwoordiger, zoals een advocaat of advocatenkantoor.
11. “EG 261”: Verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten.
12. “Klant-handtekening”: Een ‘handtekening’ van de Klant die elektronisch wordt ondertekend via de online ondertekentool van MyAirClaim Europe. Deze klant-handtekening kan gebruikt worden voor de Volmacht en/of het Machtigingsdocument of andere documenten om tegenover de luchtvaartmaatschappij en/of het hof de toekenning van de Claim aan te tonen.

Artikel 2: Overeenkomst
1. Nadat de Klant deze Voorwaarden heeft geaccepteerd en ofwel het Machtigingsdocument, ofwel de Volmacht heeft ingediend (ondertekend met de klant-handtekening), zal de Overeenkomst van kracht worden.
2. Door het aangaan van een Overeenkomst met MyAirClaim Europe bevestigt de Klant dat hij/zij bevoegd is en de rechtsbekwaamheid bezit om de Overeenkomst aan te gaan in eigen naam en, indien van toepassing, in naam van zijn/haar medepassagiers.
3. Door het indienen van de Volmacht of een Machtigingsdocument garandeert de Klant dat hij/zij bevoegd is en de rechtsbekwaamheid bezit om de Volmacht of het Machtigingsdocument te tekenen in eigen naam en, indien van toepassing, in naam van zijn/haar minderjarige medepassagiers.
4. De Klant erkent dat MyAirClaim Europe alleen Vluchtcompensatie nastreeft. De Klant stemt ermee in dat MyAirClaim Europe reisvouchers en/of andere diensten niet als Vluchtcompensatie accepteert en dat een dergelijk aanbod van luchtvaartmaatschappijen zal worden beschouwd als weigering van betaling, tenzij MyAirClaim Europe vaststelt dat de kans op een gunstiger resultaat voor de Klant laag is en het onder deze omstandigheden de beste keuze zou zijn om een dergelijk aanbod te accepteren.
5. De Klant bevestigt dat de Claim niet aan derden is toegewezen en dat er geen juridisch geschil tussen de Klant en de luchtvaartmaatschappij hangende of te verwachten is tussen de Klant en de luchtvaartmaatschappij in dezelfde kwestie.
6. Na het indienen van het Overdrachtsdocument, mag de Klant de Claim niet overdragen aan een andere partij aangezien de claim reeds in handen is van MyAirClaim Europe. Na het indienen van het Machtigingsdocument mag de Klant niet nog een andere derde partij machtigen om namens de Klant op te treden inzake dezelfde Claim.
Alle bestaande verbintenissen en overdrachten, indien aanwezig, moeten worden geannuleerd voordat u het Overdrachtsdocument of het Machtigingsdocument ondertekent. Om twijfel te voorkomen, in het geval dat de Klant een Machtigingsdocument heeft ondertekend, kan de Klant de in het Machtigingsdocument gegeven machtiging intrekken door MyAirClaim Europe hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen. Deze intrekking is niet van invloed op de onderhavige Overeenkomst.
7. Als de Klant rechtstreekse betalingen of enige andere vergoeding van de betreffende luchtvaartmaatschappij ontvangt nadat de Overeenkomst is aangegaan, is de Klant verplicht zonder vertraging MyAirClaim Europe hiervan kennis te geven. Dergelijke betalingen worden beschouwd als Vluchtcompensatie en geven MyAirClaim Europe recht op zijn Servicekosten en Juridische Kosten, als MyAirClaim Europe Juridische Stappen heeft ondernomen voordat de Klant de betaling van de betrokken luchtvaartmaatschappij heeft ontvangen. Voor alle duidelijkheid: Vluchtcompensatie omvat geen betalingen of vergoedingen voor advocaatkosten, kosten voor juridisch advies, proceskosten, incassokosten, rente of soortgelijke posten. Al deze betalingen behoren uitsluitend toe aan MyAirClaim Europe.
8. Na het indienen van de Volmacht of een Machtigingsdocument, is de Klant verplicht om onderhandelingen met de betreffende luchtvaartmaatschappij te staken en om alle contactpogingen van de luchtvaartmaatschappij naar MyAirClaim Europe door te sturen om ervoor te zorgen dat MyAirClaim Europe het best mogelijke resultaat behaalt.

Artikel 3: Procesbeschrijving MyAirClaim Europe
1. MyAirClaim Europe handhaaft de Claim van de Klant voor Vluchtcompensatie van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij op basis van Verordening 261 of iedere andere van kracht zijnde Wet- en regelgeving met betrekking tot de rechten van luchtvaartpassagiers die van toepassing is op de specifieke vliegreizen van de Klant.
2. Vluchtgegevens en informatie kunnen worden ingediend bij MyAirClaim Europe via de website, e-mail, telefoon, of andere elektronische softwaretoepassingen die worden ondersteund door MyAirClaim Europe.
3. Om de Claim succesvol te behandelen, heeft MyAirClaim Europe de/het door de Klant ingediende Volmacht of Machtigingsdocument nodig, die naar MyAirClaim Europe gestuurd kan worden via het webformulier, per e-mail of per post. Na ontvangst van door de Klant ingediend(e) Volmacht of Machtigingsdocument, bereidt MyAirClaim Europe een betalingsverzoek voor en stuurt dit zonder onredelijke vertraging naar de uitvoerende luchtvaartmaatschappij en behandelt alle verdere correspondentie. Voor dit deel van de service wordt, als Vluchtcompensatie wordt betaald, door MyAirClaim Europe zijn servicekosten in rekening gebracht.
4. Als de uitvoerende luchtvaartmaatschappij de Vluchtcompensatie niet binnen een redelijke termijn betaalt, na de kennisgeving door MyAirClaim Europe en op voorwaarde dat de zaak met voldoende zekerheid kan worden gehandhaafd, kan MyAirClaim Europe Juridische Stappen voorstellen en initiëren om de Claim te behandelen. In het geval dat er Juridische Stappen ondernomen worden en de Vluchtcompensatie wordt betaald, brengt MyAirClaim Europe naast de Servicekosten ook de Juridische Kosten in rekening.
5. In het geval dat een gecontracteerde wettelijke vertegenwoordiger wordt gebruikt om Juridische Stappen te ondernemen, zal de Klant MyAirClaim Europe toestaan de gecontracteerde wettelijke vertegenwoordiger toegang te verlenen tot alle aan MyAirClaim Europe gecommuniceerde gegevens en de wettelijke vertegenwoordiger toestaan informatie over de procedure aan MyAirClaim Europe over te dragen. Indien de betreffende rechtbank een apart(e) Machtigingsdocument, Volmacht of andere aanvullende documenten eist, neemt de Klant het op zich om dergelijke aanvullende documenten te ondertekenen. Indien de Klant een Volmacht heeft ondertekend en later een Machtigingsdocument (of vergelijkbaar) ondertekent, aanvaardt de klant dat het Machtigingsdocument de Claim terug toewijst aan de Klant.
6. Als de gecontracteerde wettelijke vertegenwoordiger tot de conclusie komt dat er onvoldoende vooruitzichten op succes zijn, zal de Klant hierover geïnformeerd worden en zal de Claim niet verder actief behandeld worden. Indien de slagingskansen van de Claim veranderen, behoudt MyAirClaim Europe zich het recht voor om contact op te nemen met de Klant om de Claim opnieuw actief te behandelen.
7. Als MyAirClaim Europe of de gecontracteerde wettelijke vertegenwoordiger Juridische Stappen onderneemt om de Claim te behandelen, dekt MyAirClaim Europe alle eventuele kosten in het geval dat de rechtszaak verloren wordt. In het geval dat de rechtszaak gewonnen wordt, of een schikking wordt bereikt tussen de luchtvaartmaatschappij en MyAirClaim Europe, dekt MyAirClaim Europe alle kosten die niet door de luchtvaartmaatschappij gedekt worden. Als een de rechtszaak gewonnen wordt, zal een claim voor de terugbetaling van de gerechtelijke kosten namens de Klant worden ingediend. Hetzelfde geldt voor de kosten van juridisch advies en advocatenkosten ongeacht of de juridische procedure gevoerd werd door MyAirClaim Europe of door een contractuele juridische vertegenwoordiger.
8. De Klant erkent dat het de exclusieve beslissing van MyAirClaim Europe is om een schikkingsvoorstel te accepteren, aangezien de Klant de Claim heeft overgedragen aan MyAirClaim Europe. In het geval dat MyAirClaim Europe handelt namens de Klant op grond van een Machtigingsdocument, machtigt de Klant MyAirClaim Europe om schikkingsvoorstellen te accepteren of af te wijzen op basis van MyAirClaim Europe’s ervaring met de luchtvaartmaatschappij en het advies van externe wettelijke vertegenwoordigers.
9. MyAirClaim Europe mag de Claim onder eigen naam behandelen met de toegewezen Claim, met of zonder hulp van een juridische vertegenwoordiger. Waar passend en/of juridisch noodzakelijk kan MyAirClaim Europe de Claim teruggeven aan de Klant, waarbij de Klant ermee akkoord gaat om MyAirClaim Europe een Machtigingsdocument te overhandigen, teneinde Gerechtigheid als een Service te kunnen leveren en betalingen te innen en/of ontvangen.

Artikel 4: Kosten en Betalingen
1. MyAirClaim Europe biedt haar services kosteloos aan, tenzij MyAirClaim Europe succesvol is in het verkrijgen van Vluchtcompensatie (“geen winst, geen kosten”).
Als MyAirClaim Europe succesvol is, zal MyAirClaim Europe de Vluchtcompensatie aan de Klant overmaken, alleen onderworpen aan kosten die mogelijk van toepassing zijn. Voorgeschoten gerechtelijke kosten en advocatenkosten zullen verrekend worden met eender welke betaling aan MyAirClaim Europe namens de Klant.
Als MyAirClaim Europe succesvol is, maar de Vluchtcompensatie en/of advocaatkosten, gerechtelijke kosten, rente of soortgelijke vergoedingen door de luchtvaartmaatschappij rechtstreeks naar de Klant zijn overgemaakt, zal de Klant gefactureerd worden en zonder onredelijke vertraging de door MyAirClaim Europe berekende kosten te betalen, conform het genoemde “fee percentage” van 29% van het totale compensatiebedrag, alsook (indien van toepassing) voorgeschoten advocaatkosten, gerechtelijke kosten, rente en dergelijke, aan MyAirClaim Europe.
2. Betaling van het overeengekomen deel van de Vluchtcompensatie aan de Klant zal worden uitgevoerd overeenkomstig de afspraak tussen klant en MyAirClaim Europe.
3. Als de Klant verkeerde of onvoldoende informatie heeft verstrekt om de Vluchtcompensatie uit te kunnen keren en deze teruggestort wordt naar MyAirClaim Europe, zal MyAirClaim Europe redelijke inspanningen verrichten om contact op te nemen met de Klant, o.a. door e-mailherinneringen te sturen en door contact te zoeken middels andere door de klant aan MyAirClaim Europe aangeleverde contactgegevens. Als de Klant niet reageert op het verzoek om de juiste betalingsgegevens te verstrekken, is MyAirClaim Europe gerechtigd om het deel van de Vluchtcompensatie dat anders aan de Klant was overgemaakt, zelf te houden.
4. Wanneer MyAirClaim Europe de overeengekomen Vluchtcompensatie heeft betaald overeenkomstig de instructies en de geselecteerde methode door de Klant, is MyAirClaim Europe niet aansprakelijk voor:
• cheques, prepaid betaalkaarten, creditcards en dergelijke die verloren zijn geraakt in de doorvoer naar de Klant;
• alle gevolgen van het geven van onjuiste (bank)rekeninggegevens, een onjuist adres en dergelijke door de Klant, inclusief, maar niet beperkt tot het betalen van de Vluchtcompensatie aan de verkeerde ontvanger. Als de Vluchtcompensatie is betaald aan een verkeerde ontvanger door een fout van de Klant, is MyAirClaim Europe niet verplicht om deze actief terug te vorderen.
5. Er kan geen rente worden geclaimd voor de periode tussen de inkomende en uitgaande betalingen. MyAirClaim Europe behoudt zich het recht voor alle rente die ontvangen is van de luchtvaartmaatschappij te behouden.
6. MyAirClaim Europe is niet aansprakelijk voor enige compensatie, schadevergoeding en dergelijke, als MyAirClaim Europe wordt verhinderd de betaling over te maken aan de Klant door een gebeurtenis die redelijkerwijs buiten de controle van MyAirClaim Europe ligt, zoals bij (zonder enige beperking) stakingen, uitsluitingen, arbeidsconflicten, natuurrampen, oorlogen, oproer, burgerlijke commotie, kwaadwillig toegebrachte schade, naleving van een wet of een bevel van de overheid, regel, regelgeving of richting, ongeval, het stuk gaan van installaties of machines, brand, overstroming en storm.

Artikel 5: Gegevensbescherming
1. MyAirClaim Europe zal de persoonsgegevens die door de Klant worden verstrekt voornamelijk gebruiken voor het verlenen van de Geschiktheidsservice, het MyAirClaim Europe Plus Lidmaatschap, de Informatieservice en Gerechtigheid als een Service in overeenstemming met de Overeenkomst. MyAirClaim Europe kan persoonsgegevens ook verzamelen voor andere doeleinden, zoals statistieken, administratie en communicatie, IT- en beveiligingsadministratie, fysieke beveiliging, authenticatie- en autorisatiesystemen, ondersteuningssystemen, samenwerking van interne projecten en organisatorische teams en activiteiten. Alle persoonsgegevens worden verzameld in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming, Verordening (EU) 2016/679 (zie Privacyverklaring) of andere wetten inzake gegevensbescherming die van toepassing kunnen zijn.
2. De Klant verstrekt aan MyAirClaim Europe persoonsgegevens op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming of andere wetten inzake gegevensbescherming die van toepassing kunnen zijn, met de uitdrukkelijke toestemming om de persoonsgegevens die door de Klant zijn verstrekt en, indien van toepassing, zijn verstrekt namens of door zijn/haar medepassagiers te verwerken voor het gebruik daarvan in het kader van de Overeenkomst. MyAirClaim Europe zal de persoonsgegevens alleen aan derden overdragen onder de hieronder vermelde voorwaarden:
• als de klant toestemming heeft gegeven;
• als het voor een doel is dat rechtstreeks verbonden is met het oorspronkelijke doel waarvoor de persoonlijke gegevens zijn verzameld;
• als het nodig is voor de voorbereiding, onderhandeling en uitvoering van een Overeenkomst met de Klant;
• als het vereist is vanwege wettelijke verplichtingen, administratie of gerechtelijk bevel;
• als het vereist is voor de instelling of de bescherming van rechtsvorderingen of ter verdediging van gerechtelijke acties;
• als het dient ter preventie van misbruik of andere illegale activiteiten, zoals opzettelijke aanvallen, om veiligheid van de gegevens te waarborgen.

Artikel 6: Gegevens en informatie van de Klant
1. Op verzoek van MyAirClaim Europe zullen de Klant of zijn/haar medepassagiers MyAirClaim Europe alle gegevens of informatie verstrekken die vereist zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst. De Klant garandeert de juistheid en volledigheid van de verstrekte gegevens en informatie, en, indien van toepassing, dat deze met toestemming van de medepassagiers zijn verstrekt.
2. De Klant gaat ermee akkoord om MyAirClaim Europe in alle opzichten volledig te vrijwaren voor alle aanspraken van derden inclusief, maar niet beperkt tot, onjuiste communicatie met de Klant, het verstrekken van onjuiste gegevens/informatie en frauduleus gedrag.
In het geval van onjuiste gegevens/informatie en frauduleus gedrag, behoudt MyAirClaim Europe zich het recht voor om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen. Als de Overeenkomst wordt beëindigd in overeenstemming met deze paragraaf, heeft de Klant geen enkel recht op enige vorm van compensatie.

Artikel 7: Herroepingsrecht
1. Als de Klant overeenkomstig de EU-consumentenwetgeving als consument wordt aangewezen, dat wil zeggen dat de Klant een persoon is die een rechtshandeling aangaat voor een doel dat noch een commerciële, noch een onafhankelijke beroepsactiviteit inhoudt, beschikt de Klant over een wettelijk herroepingsrecht.
De Klant kan zijn/haar aanvaarding van de Overeenkomst zonder opgaaf van redenen herroepen binnen 14 dagen na het sluiten van de Overeenkomst (bijv. per brief of e-mail). Om een beroep te kunnen doen op dit herroepingsrecht moet de Klant zijn/haar herroeping binnen de bovengenoemde periode van 14 dagen mededelen, waarbij duidelijk vermeld moet worden dat hij/zij de Overeenkomst wilt herroepen. Vanwege de aard van de aan de Klant verleende service kan hij/zij onze Overeenkomst niet herroepen als wij hem/haar hebben laten weten dat de luchtvaartmaatschappij de Claim heeft geaccepteerd, omdat wij in dat geval de door hem/haar gevraagde service hebben geleverd. De herroeping kan worden gestuurd naar:
E-mail: info@myairclaim.eu

Artikel 8: Slotbepalingen
1. MyAirClaim Europe is ten allen tijde en zonder opgaaf van reden bevoegd om deze Voorwaarden aan te passen, en om aanvullende voorwaarden te introduceren. Wijzigingen met negatieve gevolgen voor de Klant zijn echter niet van toepassing op de Klant als de Klant niet akkoord gaat met de nieuwe wijzigingen.
2. Op deze Voorwaarden, de Volmacht en de Overeenkomst tussen MyAirClaim Europe en de Klant is de Nederlandse wetgeving van toepassing. De Klant heeft echter altijd het recht om bescherming te vragen onder dwingende bepalingen zoals bepaald door de wetten van het land waar de Klant woonachtig is.
3. Mocht enige bepaling van deze Voorwaarden ongeldig, onwettig of niet-afdwingbaar zijn of worden, dan heeft dit geen enkele invloed op de geldigheid van de overige bepalingen op welke wijze dan ook.
4. Rechten en verplichtingen die geheel of gedeeltelijk gerelateerd zijn aan een ingediende Claim, mogen zonder beperkingen door MyAirClaim Europe worden overgedragen aan elke entiteit binnen de bedrijfsgroep van MyAirClaim Europe en door MyAirClaim Europe aan derden.

Algemene voorwaarden MyAirClaim Europe
Februari 2022. Versie 1.170