EU regulation No. 261/2004

Wat zijn jouw rechten als vliegtuigpassagier?

Op deze pagina vind je alle informatie die je kan helpen bij het vaststellen of je een claim kunt indienen. Zo vind je hier de landen, de verordeningen en de eisen waaraan een claim moet voldoen.

Alle vliegtuigmaatschappijen in de EU

Hoog slagingspercentage

No cure, No pay. Geen succes, geen kosten

Geen succes, geen kosten

EU-passagiersrechten

Vertrek vanuit een van de 28 EU landen met een vliegtuigmaatschappij van binnen of buiten de EU

Aankomst binnen een van de 28 EU landen met een vliegtuigmaatschappij binnen de EU

Aankomst in een van de 28 EU landen met een vliegtuigmaatschappij uit de EU

Het is belangrijk dat een passagier een geldige boeking heeft en zich op tijd heeft ingecheckt.

Let wel; dit geldt als je nog geen tegemoetkoming van de vliegtuigmaatschappij hebt gekregen voor de problemen met je vlucht, door bijvoorbeeld het ontvangen van een vergoeding of een andere vlucht op grond van de wet- en regelgeving van een land buiten de EU

EU Landen

Zie hieronder de 28 landen waarvoor de Europese Verordening EU261/2004 geldig is

  • Nederland

  • Finland

  • België

  • Kroatië

  • Frankrijk

  • Griekenland

  • Duitsland

  • Luxemburg

  • Italië

  • Letland

  • UK

  • Malta

  • Portugal

  • Litouwen

  • Oostenrijk

  • Roemenië

  • Cyprus

  • Polen

  • Hongarije

  • Slowakije

  • Ierland

  • Slovenië

  • Denemarken

  • Bulgarije

  • Spanje

  • Tsjechië

  • Estland

  • Zweden

Let op: Ook de volgende (Ei)landen vallen ook
onder deze Europese Verordening 261/2004

Guadeloupe - Martinique - Madeira Saint-Martin - Réunion - Mayotte Frans-Guyana - de Azoren - Canarische Eilanden

Dit is wat je als reiziger moet weten over je rechten!

Niet in elk land is de wetgeving op dit gebied gelijk maar deze bepalingen gelden wel voor alle binnenlandse en internationale vluchten (in de VS, Europa en daar buiten). Door de bovengenoemde verordening word je in staat gesteld om bij vertragingen, annuleringen en of overboekingen een claim in te dienen. De voorwaarden om een claim in te dienen kun je vinden op de pagina vergoedingen.

Er is veel onbekendheid bij de passagiers over deze mogelijkheid tot het claimen van een compensatie. MyAirClaim ontzorgt jou bij het vinden van je recht op compensatie. In veel gevallen wordt een claim door een vliegtuigmaatschappij afgewezen. Wil je alsnog je recht doen gelden, dan moet je vaak een dure advocaat in de arm nemen. MyAirClaim heeft de kennis en de juiste mensen in dienst om dit voor je op te pakken en te regelen. Daarbij geldt “No Cure No Pay” je betaald dus niets als je claim toch niet wordt toegekend.

Verordening EU 261 / 2004

EU 261/2004 is een verordening in het EU-recht waarmee luchtvaartmaatschappijen financieel verantwoordelijk worden gehouden wanneer een vlucht niet wordt uitgevoerd zoals vooraf is overeengekomen. De oorzaak moet dan wel aan fouten van de vliegtuigmaatschappij liggen. De verordening is belangrijk voor de bescherming van vliegtuigpassagiers.<br /><br /> De meeste passagiers zijn niet bekend met het feit dat luchtvaartmaatschappijen juridisch en financieel verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor problemen met vluchten. MyAirClaim probeert die bekendheid bij passagiers te vergroten zodat zij gebruik gaan maken van hun recht op vergoeding.

Het Verdrag van Montreal

Het verdrag is door 120 landen ondertekend, waaronder de VS en de landen van de EU. In het Verdrag van Montreal zijn onder andere regels opgenomen voor als het misgaat met je bagage. In het verdrag worden de rechten geregeld van passagiers van internationale vluchten. Hierdoor kunnen ze recht uitoefenen op eventuele claims als gevolg van misstanden bij het uitvoeren van de vliegreis. Landen die het verdrag hebben ondertekend worden geacht de claims uit te betalen als de claims voldoen aan de eisen die in het verdrag worden gesteld.

MyAirClaim zorgt ervoor dat je als passagier je recht op een claim kunt uitoefenen.



MyAirClaim gaat direct na het indienen van je vluchtgegevens voor je aan de slag. Wij houden je op de hoogte van de voortgang van het proces en geven je toegang tot je eigen portal. Mocht er een juridisch traject worden opgestart, dan ben jij de eerste die dat hoort. Wij zorgen ervoor dat jouw rechten goed worden vertegenwoordigd in dat proces. Eventuele vragen over de voortgang kun je direct via de portal of per e-mail stellen. Wij zullen je dan alle informatie verstrekken over de stand van zaken tot op dat moment en over de mogelijke vervolgstappen die ondernomen moet worden. Om een claim snel en goed te kunnen afhandelen vragen we je zoveel mogelijk relevante informatie over je reis naar ons toe te sturen. Hoe specifieker je informatie, hoe beter we jouw claim bij de vliegtuigmaatschappij onder de aandacht kunnen brengen en hoe sneller je het resultaat mag verwachten.

Vertraging is heel vervelend maar heeft ook een aardige kant (zeker als je een goedkope ticket hebt geboekt) een claim kan namelijk tot € 600,- opleveren.

MyAirClaim kan je na controle via onze website direct vertellen of je claim voor je vertraagde vlucht, je geannuleerde vlucht of overboeking succesvol bij de vliegtuigmaatschappij kan worden opgeëist. MyAirClaim heeft de kennis, expertise en juristen in huis die veel ervaring hebben met het behalen van je recht op een vergoeding.

Het claimen van een vergoeding gebeurd door MyAirClaim op basis van de EU-verordening EG 261/2004 en het Verdrag van Montreal. Als jouw vlucht voldoet aan de eisen die hierin worden gesteld dan kan een claim succesvol worden ingediend.

Wanneer heb je geen recht op compensatie?

Helaas zijn er natuurlijk ook veel redenen om geen compensatie of vergoeding uit te keren. Die redenen kun je hier onder ook terugvinden:

Slecht weer

Op de luchthaven van vertrek.

Op de route.

Op de bestemming.

Wat leidt tot sluiting van een luchthaven.

Staking

Op de luchthaven.

Bij de luchtverkeersleiding.

Bij ondersteunende diensten.

Waardoor het vliegtuig niet kan vertrekken.

Negatief reisadvies

Omdat het op de bestemming onveilig is.

Door spanningen van politieke aard.

Door natuurgeweld, rellen en demonstraties.

Door het corona virus.

Beschadigingen

Buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij.

Door aanvaringen met vogels.

Door weersomstandigheden zoals bliksem of hagel.

Door voorwerpen op de start- en landingsbaan.

Luchtverkeersleiding

Als het vliegtuig later moet vertrekken.

Als het vliegtuig moet omvliegen.

Als het vliegtuig moet uitwijken.

Als het vliegtuig niet mag vertrekken.

Als je vervangende vlucht binnen bepaalde tijd aankomt.

Omstandigheden

Als het vliegtuig een noodlanding moet maken voor medische redenen.

In het geval van terrorisme of andere levensbedreigende zaken.

Bij een bommelding op de luchthaven of in het vliegtuig.

Als er koffers verwijderd moeten worden voor de veiligheid.

Als een lastige passagier van het vliegtuig verwijderd moet worden.

Slecht weer

Staking

Negatief reisadvies

Beschadigingen

Luchtverkeersleiding

Omstandigheden