EU regulation No. 261/2004

Bagage Vertraagd

Ook bij vertraagde of verloren bagage heb je rechten die zijn vastgelegd in het verdrag van Montreal en in verordening 889/2002.

Alle vliegtuigmaatschappijen in de EU

Hoog slagingspercentage

No cure, No pay. Geen succes, geen kosten

Geen succes, geen kosten

Wat te doen bij vertraagde of verloren bagage?

Meld direct de problemen met je bagage bij de servicebalie van het vliegveld in de douanehal. Daar wordt een formulier ingevuld met de gegevens die nodig zijn voor een zogenaamd Property Irregularity Report (PIR). Dit formulier verzekerd je ervan dat je de melding gedaan hebt en is voorzien van een persoonlijk dossiernummer waarmee je de status van je bagage steeds kunt volgen. Via het PIR formulier kun je aangeven waar je je bagage wilt ontvangen als die is teruggevonden of alsnog is gearriveerd. Ook is er de mogelijkheid om via het PIR formulier de (mogelijke) beschadigingen aan je bagage op te geven.

Beschadigingen direct melden

Als bij aankomst blijkt dat je bagage is beschadigd moet je dit direct melden. Ook daarvoor gebruik je het PIR formulier. Leg vast welke beschadigingen je constateert door het maken van foto’s. Stel de vliegtuigmaatschappij direct aansprakelijk voor de beschadigingen aan je bagage. Dit doe je met een klachten formulier en het PIR formulier. Aansprakelijk stellen kan tot maximaal 7 dagen na aankomst.

Bagage niet met de vlucht meegekomen?

Sta je eindeloos te wachten op je bagage en blijkt het dat hij niet met jouw vlucht is meegekomen meldt dit dan bij de bagageservice met het eerder genoemde Property Irregularity Report formulier. Bij het afleveren van je bagage bij het instappen heb je een bagage sticker ontvangen daarmee kan de vliegmaatschappij achterhalen waar je bagage is gebleven.

Vraag ook direct welke noodzakelijke spullen je mag aanschaffen nu je niets bij je hebt. De kosten die je daarvoor maakt mag je na het ontvangen van je bagage claimen. In sommige gevallen wordt op voorhand al door de vliegtuigmaatschappij een (klein) bedrag verstrekt om de hoognodige spullen aan te schaffen.

Bewaar altijd de aankoopbewijzen van de spullen die je als gevolg van de vertraagde bagage hebt moeten kopen. Is je bagage uiteindelijk gearriveerd dan heb je nog 21 dagen de tijd om de gemaakte kosten te claimen bij de vliegtuigmaatschappij.

Je bagage is verloren geraakt

In het ergste geval wordt je bagage niet meer teruggevonden. Een vliegmaatschappij blijft 21 dagen lang zoeken naar je bagage, is hij in die tijd niet teruggevonden dan wordt deze als verloren beschouwd. Als dit het geval is moet je een zogenaamd Bagage Inventory Form in vullen. Dit doe je online. Geef daarin je dossiernummer van het PIR formulier en zo gedetailleerd mogelijk de inhoud van je koffers(s), voeg zo mogelijk ook nog bonnen toe van koffers en of inhoud.

Dien een claim in!

Om een claim in te dienen heb je de volgende gegevens nodig

Het PIR-formulier

Instapkaart

Bagagelijst

Identiteitskaart of paspoort

Het PIR-formulier

Instapkaart

Bagagelijst

Identiteitskaart of paspoort

Heb je meer dan 3 uur vertraging bij aankomst op je eindbestemming? Dan kom je mogelijk ook in aanmerking voor een claim van maximaal € 600.-

Indien nodig een volmacht van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Stuur bij een beschadiging ook de foto’s van de beschadiging mee, en ook alle kopieën die je hebt van aankoop bewijzen van de koffers en de inhoud.

Dien je claim rechtstreeks in bij de vliegmaatschappij (website) of als je via een reisorganisatie bent gereisd via je reisorganisatie. Informeer ook bij je reisverzekering welke rechten je daar hebt.