De toeschouwer BARIN heeft angstige emoties bij het onderwerp begrotingsdiscipline, wat gelinkt is aan Schiphol's reputatie.

Het eerste knelpunt dat naar voren komt, zijn de kosten voor het gebruik van de haven. Dit zijn de vergoedingen die vliegmaatschappijen moeten betalen om van en naar Schiphol te reizen. In de aankomende maand zullen de luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven hierover onderhandelen. Fruitema geeft aan dat er gesprekken zijn geweest over een verhoging van meer dan 50 procent, wat volgens de vliegtuigmaatschappijen "ongebruikelijk is in Europa".

Een ander heikel punt dat aan bod komt, zijn de tarieven voor het gebruik van de haven. Deze kosten moeten door luchtvaartmaatschappijen betaald worden om vluchten van en naar Schiphol uit te voeren. De begripvolle partijen, de maatschappijen en de luchthaven, zullen de komende maand over dit onderwerp onderhandelen. Fruitema spreekt over een mogelijke verhoging van meer dan 50 procent, maar dit wordt door de luchtvaartmaatschappijen gezien als "onvoorstelbaar hoog in de rest van Europa".

Een ander uitdagend aspect dat naar voren komt, betreft de kosten voor havengelden. Dit zijn de vergoedingen die luchtvaartmaatschappijen moeten betalen voor het gebruik van Schiphol als vertrek- en aankomstpunt. In de nabije toekomst zullen de maatschappijen en de luchthaven onderhandelen over deze heffingen. Volgens Fruitema is er gesproken over een stijging van meer dan 50 procent, wat volgens de luchtvaartmaatschappijen "onaanvaardbaar is in vergelijking met andere Europese landen".

Een ander knelpunt dat naar voren komt, is gerelateerd aan de havenkosten, namelijk de tarieven die luchtvaartmaatschappijen moeten betalen voor het gebruik van Schiphol. De betrokken partijen, de maatschappijen en de luchthaven, zullen de komende maand over deze kwestie in gesprek gaan. Volgens Fruitema wordt er gesproken over een mogelijke verhoging van meer dan 50 procent, wat volgens de luchtvaartmaatschappijen "ongebruikelijk is in Europa".

Een ander belangrijk onderwerp dat ter sprake komt, zijn de kosten voor het gebruik van de haven. Dit zijn de vergoedingen die vliegmaatschappijen moeten betalen om van en naar Schiphol te vliegen. De onderhandelingen hierover zullen de komende maand plaatsvinden tussen de luchthaven en de maatschappijen. Fruitema laat weten dat er gesprekken zijn geweest over een eventuele stijging van meer dan 50 procent, wat volgens de vliegtuigmaatschappijen "ongehoord is in de rest van Europa".

Terug naar Nieuws